USKLADIMO FREKVENCIJE

Retkovčani najbolji na Smotri kazališnih amatera, pohvale i Županjcima

Kategorija: /
Autor: M.Pastuović

Donosimo u cijelosti osvrt selektorice Gordane Ostović, dramatičarke i kazališne kritičarke, na predstave 14. Smotre kazališnih amatera Vukovarsko-srijemske županije koja se proteklog vikenda održala u Županji.

Prema odluci selektorice Gordane Ostović, hrvatske dramatičarke i kazališne kritičarke, predstava "Čaj za dvije", koju je izvelo Kazalište Mika Živković iz Retkovaca, odlazi na 57. Festival hrvatskih kazališnih amatera, te je ujedno proglašena i najboljom u jakoj konkurenciji.

 

Prenosimo izvješće:

Na smotri je sudjelovalo šest kazališta uglavnom vrlo ujednačene kvalitete. Gradsko amatersko kazalište Županja prikazalo je odličan, vrlo emotivan tekst Tri jablana Snježane Puljić u kojoj se ona istaknula i kao glumica, Kazalište „Mika Živković“ iz Retkovaca pokazalo je dvije vrlo kvalitetne predstave u režiji Marka Sabljakovića: Pastorak Josipa Eugena Tomića i Čaj za dvije Tone Partljiča, a za 57. FESTIVAL HRVATSKIH KAZALIŠNIH AMATERA odabrala sam Čaj za dvije KAZALIŠTA „MIKA ŽIVKOVIĆ“ IZ RETKOVACA. Kvalitetom se istaknula i predstava Romeo i Julija Elvire Lučić Mrak teatra i moram napomenuti da su između ove četiri spomenute predstave o prvonagrađenoj odlučivale samo nijanse jer bi svaka od njih zaslužila odlazak na Festival hrvatskih kazališnih amatera. Predstava Anela Romkinja Kazališta Talija imala je vrlo zanimljivu temu o prostituciji, svodništvu, mržnji, ali i pokajanju, no u izvedbi je bila nedorečena, dok je predstava Buba u uhu Scene Martin Hrvatskog doma iz Vukovara pokazala vrlo dobar ansambl koji je s odabirom izvedbeno zahtjevne Feydeaove komedije dobio prezahtjevan zadatak. Smotra se odlikovala i raznovrsnošću tekstova; od suvremenih domaćih do baštine, od komedije do tragedije i predstava temeljenim na istinitim pričama, odličnim glumačkim i redateljskim rješenjima.

Gradsko amatersko kazalište Županja
Predstava: TRI JABLANA Autor: SNJEŽANA PULJIĆ
Redatelj: MARKO SABLJAKOVIĆ


U Drami „Tri jablana“ Snježana Puljić donosi vrlo emotivnu priču o majci kojoj pokojni sinovi dolaze „s onoga svijeta“ i kroz taj susret ona se vraća ne samo u zajedničku prošlost već i u trenutke njihove smrti.

Najveća težina predstave je naravno na glavnoj glumici koju igra sama autorica velikom disciplinom koja ni u jednom trenutku ne dozvoljava da gluma krene prema patetici. Fino prelazi od bolnog plača kamenog lica do ozarenosti kad se sjeća lijepih trenutaka publiku ne ostavljaju ravnodušnom, a tome pridonosi i nenametljiva, ali točna režija Marka Sabljakovića u kojoj ono nestvarno zaživljava kao stvarano jer je jasno da su mrtvi toliko stvarni zato jer stvarno i duboko žive u majčinoj duši i njezinim sjećanjima. Prizori prošlosti, praznina u sadašnjosti, melankolična slavonska pjesma što ju s vremena na vrijeme pjeva jedan od sinova koji je i u stvaranom životu volio pjevati pridonosi atmosferi, a odlični su i vrlo prirodni glumci Igor Rajković, Krešimir Softa i Dejan Pejić kao sinovi. U vremenu u kojem se bojimo emotivnosti ova predstava ne srami se pokazati i ogoliti bol koja je potresna jer je izvedbeno čista, nepretenciozna i ne igra na prvu loptu.

Kolaž: Facebook GAK Županja

Kazalište „Mika Živković“ - Retkovci
Predstava: PASTORAK
Autor: JOSIP EUGEN TOMIĆ
Redatelj: MARKO SABLJAKOVIĆ


U prvom redu sjajno je što je kazalište odabralo dramu Pastorak, baštinski tekst s kraja 19. stoljeća slavonskog pisca Josipa Eugena Tomića jer se pokazalo kako takvi tekstovi funkcioniraju i danas naročito s motivima ovrha koje ljude bez milosti ostavljaju na cesti, rasprodaje zemlje strancima, udaje zbog novca ili želje za ugodnijim životom.

Redatelj Marko Sabljaković vrlo promišljeno vodi predstavu, već na početku kroz igru djece naznačava odnose koji će se javljati u predstavi (momak između dvije djevojke; jedne povučene i odane i druge prodornije koja zna kako izgurati konkurenciju iz igre). Glumcima ostavlja prostor za igru jer je scenografija fine izrade Dejana Durakovića samo naznačena, zna režirati grupne scene, ali i glumci - naročito grupa seoskih djevojaka, znaju se u njima ponašati (točne su u rasporedima i stalno su u ulozi, čak i kad nemaju teksta), kostimografija Dražena Matijaševića i Zvonka Majdiša se odlično i nenapadno poigrava s etnomotivima. Svaki je glumac napravio profiliranu ulogu; od Zdravka Šinjorija, Ilije Červena do Maje Jakšić, Marije Mrvičin, Anice Prošenski i drugih. Vidi se da je redatelj uspio u podjeli uloga i da dobro radi s glumcima, da odlično promišlja tekst i zna scenski izvući bitne odnose, te detaljima naznačiti simboliku teksta i tako je krajnji rezultat vrlo ujednačena predstava visoke kvalitete.

KAZALIŠTE TALIJA ŽUPANJA
Predstava: ANELA ROMKINJA
Autor: BRANKO PUHEK
Redatelj: BRANKO PUHEK


Autor teksta Branko Puhek pozabavio se vrlo aktualnom i u našem kazališnom životu zanemarenom temom svodništva, trgovine ljudima, prostitucijom, ali problemom rasizma. Priču o Romkinji iz Srbije koja se uda za muškarca iz Hrvatske da bi se kasnije ispostavilo kako je on svodnik te podvodi i jednu djevojku iz Bosne kojoj je uzeo putovnicu, ali i jednu samohranu majku, autor je napisao kao spoj dokumentarno-igranog kazališta.

Autor kaže da je tekst nastao po istinitoj priči stoga predstavu počinje ispovijedima svojih junakinja da bi kasnije krenuo u igrane scene koje uključuju i jednog starijeg skladatelja osamljenika u početku rasista, ali onda i pomagača tim djevojkama gdje priča dobiva na još jednoj dimenziji, a to je pitanje pokajanja. Tekst zanimljive tematike trebalo bi malo dramaturški dotjerati jer se neke stvari ponavljaju; tako na primjer ispovjedi djevojaka čujemo dva puta, likovi bi mogli biti profilirani i govorom područja iz kojeg dolaze, neke scene poput sukoba skladatelja i svodnika trebale bi biti uvjerljivije odigrane. Tu se pokazuje problem i kako pristupiti igranju lika. Je li se igra lik ili sudbina lika. Glumice Ana Jemrić, Lidija Višić i Marija Vištica igraju dobro, no više predstavljaju lik nego što ga glume, ali to je tako vjerojatno zadano konceptom teksta i predstave.

Fotografija: Facebook Saksib Kazalište Talija Županja

 

 

HRVATSKI DOM VUKOVAR, SCENA MARTIN
Predstava: BUBA U UHU
Autor: Georges Feydeau
Redatelj: DALIBOR JURIŠIĆ


Georgesa Feydeaua vrlo je zahtjevno postaviti i u profesionalnom kazalištu jer zahtjeva veliku redateljsku i glumačku preciznost što znači dobro ispečen zanat. Ansambl se vrlo hrabro upustio u pustolovinu vodvilja, vidi se da su uživali igrajući, da je to kvalitetan ansambl, ali još tu ima i redateljskog i glumačkog posla.

Svaki lik mora biti profiliran do detalja, ponašanjem, kretanjem, kostimom, govorom… Tu moram istaknuti Željka Mandića kao Chandebisa i Pochea, Davora Babića kao Carlosa Homenidesa de Histangua, djelomično Sandru Kovačić kao Lucienne Homenides de Histangua. Scenografija bi trebala biti propusnija da ubrza tempo igre, moglo bi se razmisliti o raznim slapstick „štosevima“ jer mi se čini da bi bio izazov glumcima da se još više poigraju s ulogom.

Fotografija: Web stranica Hrvatski dom Vukovar

MRAK TEATAR, ŽUPANJA
Predstava: ROMEO I JULIJA
Autor: ELVIRA LUČIĆ
Redatelj: ELVIRA LUČIĆ


Predstava Romeo i Julija zarazna je u svojoj travestiji Shakespearove drame koju je vrlo dobro u stihovima napisala i režirala Elvira Lučić. Predstava je potpuno dosljedna u svojoj parodiji; od glume do glazbe i poigravanja scenografijom te duhovitim kostimima.

U skladu sa Shakespearovim dobom Juliju igra muški glumac (odličan Toni Leaković), visokoj i dominantnoj Juliji parira sjajni Petar Galović kao Romeo, mekši i zbunjeniji, ali u ljubavi nimalo neodlučniji. Predstava se zgodno poigrava transrodnošću jer se na kraju otkrije da je Julija doista muškarac koji je to skrivao od Romea. Parodira se i s odabirom pjesama koje se izvode uz gitaru, kostimima (majke i očevi odjeveni su u infantilne pidžame, a tako se i ponašaju u svađi čije je dijete bolje i slično), glumci su i scenografija (prozori i drveće), mnoge su duhovite i satirične reference na sadašnjost (odlasci mladih u inozemstvo, sklonost klađenju, šopingholija…). Cijela predstava odiše svježinom igre i maštovitošću koja se zarazno prenosi na publiku.

Fotografija: Facebook Mrak Teatar

KAZALIŠTE „MIKA ŽIVKOVIĆ“ - RETKOVCI
Predstava: ČAJ ZA DVIJE
Autor: TONE PARTLJIČ
Redatelj: MARKO SABLJAKOVIĆ


Čaj za dvije duhovita je i topla predstava jednostavne strukture i vrlo plastičnih likova u čijim sudbinama prepoznajemo mnoge životne situacije. Radnja je smještena u starački dom gdje zajedničku sobu privremeno dijele jedna priprosta seljanka i jedna bivša glumica, prvakinja kazališta. Njihove kulturološke različitosti i navike izvor su brojnih duhovitih situacija ispod čega se nazire priča o taštini, odbačenosti, ali i prijateljstvu te potrebi da se ne predaš letargiji života.

Predstavu nose dvije sjajne glumice Marija Mrvičin i Katica Štefančić, a redatelj Marko Sabljaković pobrinuo se da suigra bude dinamična, da to postigne i svjetlom i zvukom. Tu su pomogli i ostali glumci; šarmantni Đuro Perković - ostarjeli udvarač, Anica Prošenski - energična medicinska sestra, Antun Brajković - babin sin i Zdravko Šinjori - Don Ante, koji otvaraju još neke dimenzije teksta kao što je pitanje manipuliranja ostavštinom i političkim izborima. Predstava koja osvaja neposrednošću igre i u svojoj dorađenosti zaslužuje biti na 57. Festivalu hrvatskih kazališnih amatera.

Fotografija: Facebook Kazalište Mika Živković Retkovci

Gordana Ostović,
Selektorica 14. ŽUPANIJSKE SMOTRE KAZALIŠNIH AMATERA VUKOVARSKOSRIJEMSKE ŽUPANIJE


Hitovi: 838